onsdag 14. september 2011

Kom i form med Luca Del 1: "Løping er cluet!"




Løping er cluet!

Jeg er smidig, jeg er sterk og jeg er kjapp. Hvordan har jeg blitt det? Vel, mest sannsynlig er jeg vel født sånn, det har nok noe med genene å gjøre. Med litt trening kan du også bli sånn – i hvert fall nesten. 

Mamma sier at hvis jeg var menneske, hadde jeg vært akkurat som han her: 



 
Men hvordan blir man slik?

Bevegelse er cluet! Masse bevegelse. Det finnes mange måter å bevege seg på; du kan løpe og du kan gå – it’s up to you lissom. Hvis du vil bli som meg, har du ikke noe annet valg enn å løpe. Menneskene kaller dette kondisjonstrening.
Kondisjonstreningen foregår selvsagt ute. Det er som jeg liker å si det; naturen er mitt helsestudio! Hver dag er vi ute i skogen i mange timer. Det gjelder å holde et høyt og jevnt tempo. Ikke no’ somling, sånn som Goldie og mamma har tendenser til.

Her er noen tips for å få kondisen på topp:

-          Varm alltid opp i 10-20 min før du løper eller gjør annen trening. Rask gange er fin oppvarming.
-           
-          Løp løs! Vær lojal mot eier’n din og kom på innkalling. Da blir alt så mye enklere for begge parter!

-          Når du er løs, må du få mest mulig ut av treningsøkta! Løp så mye du kan! Opp og ned av fjellsider, ut i lyngen osv. Løp hvert skritt som om det var ditt siste! Eller som jeg pleier å gjøre med Pablo: jeg løper etter’n med litt truende holdning og sier: ”løp som om du har fanden i hælane”. Da løper pysa skal jeg si dere! Hahaha!

-          Få med deg kameratene dine ut på trening. Trening med andre gjør at det blir morsommere og det gjør det lettere å nå målene dine. Det viser i hvert fall forskning på mennesker, så da gjelder det nok hunder også!

-          Ta en svømmetur! Svømming er bra trening både for kondisen og musklene. Løping i vannkanten og i sanden på stranda er også veldig bra! Tungt, men hva gjør man ikke for å se bra ut?

-           





Få eier’n din til å kaste en leke som du løper og henter. Eksempler kan være frisbee, ball etc. Gjør du dette i ulendt terreng eller i sand blir utfordringen større – og dermed også musklene.

-          Jogg og trekk. Hvis eier’n din trenger å komme i form også, kan du ta på deg selen din og dra’n med deg på joggetur. Hvis du løper foran og trekker får begge trim. En vinn, vinn situasjon.
 
-          Sykling: Nei, vi hunder kan jo ikke sykle, men vi kan løpe ved siden av mens eierne våre gjør det. Mamma har en såkalt springer på sin sykkel, men den har vi aldri prøvd.

-          Husk at hvis du er litt rund i kantene og har litt dårlig kondis, må du begynne forsiktig og øke gradvis!

Her var altså noen forslag til måter å bevege seg på. I de neste delene av artikkelserien vil jeg se nærmere på andre typer sport og selvfølgelig kosthold!







1 kommentar:

  1. Tinka synes bevegelse er litt oppskrytt, men Beardistrolla følger interessert med på denne serien! Og vil helst prøve alle tipsene NÅÅÅÅÅ!

    SvarSlett